Ceuti – Molina de Segura

☁️🌧️ 28/12

Efter 12 nätter i Ceuti känner vi oss färdiga med den här platsen för denna gången. Säger hej då till Kalle, Leif, Kent och Annika & Janne.

Dags att tvätta så det blir lavanderian i Lorqui. 2st. 8 kg. maskiner á €3.50 + tumlare €3 för 30 min.

Klart på dryga timmen.
Kör till ställplatsen men stannar inte då det ser rätt sunkigt ut efter allt regnande.

Det får bli Molina de Segura istället knappt 10 km att köra.

När mörkret har lagt sig över stan tar vi en kvällspromenad för att kolla in julskyltningen längs gågatan.


Avslutar kvällen med en Tinto Verano på en mycket trevlig restaurang.

Ceuti julafton 2025

☀️🌤️ 24/12

Vädret är på vår sida idag, även om det är lite svalt i skuggan.

Klockan 13.00 samlas alla svenska bilar till en gemensam jullunch längs ett långbord på gatan. 33 personer har anslutit sig. Här umgås vi med både nya och gamla ansikten.


Tur att vi inte hunnit ner till Rincon de la Victoria, där vädret inte är på topp denna julafton. Hagelskur täcker strandpromenaden.

Ceuti

🌤️torsdag 18/12

Marknadsdag i stan. Solen lyser vilket vi väntat länge på. Marknaden erbjuder inget att inhandla. Däremot lite lunch på Casa de tapasbar.

Korvar av olika form och smak! Crabstick & sallad marisco sitter fint som lunch

Caudete – Ceuti

🌨️☁️ 17/12 dagstur 10 mil.

Tanken var att bara göra ett snabbtitt i Ceuti, men fick höra att man inte får stå som tidigare utanför köpcentrat vid Ikea. Det innebär att Ikeas ställplats är överfull och sällan någon som kör. Får hoppa över julskyltningen i Murcia den här gången. Väljer då att stanna i Ceuti över helgen.

Solen som lyst med sin frånvaro tittar äntligen fram och värmer.

Benicasim -Caudete

🌧️☔️ 16/12 samma skitväder som i går.

Vägen från Benicasim till dagens mål är 20 mil i ihållande regn. Man blir inte glad av alla bilder på regnovädret som omger oss. Gäller att hålla koll på vilka vägar som är av stängda.
Ställplats med allt vad man behöver finns i byn utan kostnad.
Vi tar ett restaurangbesök i den lilla byn Caudete för att äta en meny de dia, och blir väl bemötta på Vilmar av ägaren.

Santa Margarida i els Monjos – Benicasim

🌧️⛈️🌩️ 15/12 Uruselt väder.

Förflyttar oss för att förhoppningsvis komma till lite bättre väder en tur på 18 mil. Stannar i Vinarós för inhandling på Lidl, regnet bara öser ner.☔️

Kör vidare lite söderut till Benicasim, en plats vi stått på tidigare men inte på den plats vi står nu. Här har vi bara stannat och tömt toatank och fyllt på vatten.
I morgon kör vi vidare mot Murcia, stoppet inte planerat än.

Benicàssims sex kilometer långa sandstränder har tilldelats EU:s blåa flagga för välskötta stränder sedan 1987. Strandzonen är indelad i fem stränder, där det även finns en strandpromenad.

Blanes – Santa Margarida i els Monjos

🌨️🌤️ 14/12

Det väntas mycket regn de kommande dagarna, beslut tas att dra vidare söderut då vädret ser bättre ut framöver. Kör cirka 15 mil till ställplatsen i els Monjos där det finns vatten och tömning. Hittills har vi inte betalat något för övernattning.

När vi kommer fram till dagens mål ser vi att det är marknad så ett besök får det bli. Köper endast i kilo potatis för €0.99.

Janne passar på att tvätta bilen som blivit rätt smutsig utmed motorvägarna.

Castle and convent of Penyafort
Ramón de Penyafort var en framstående katalansk jurist och dominikan
(1175-1275) som är skyddshelgon för kanoniska jurister,
eller till det historiska Kastellet där han föddes.
En byggnad från 1100- talet som senare blivit ett kloster och som nu är ett museum.






Blanes

13/12 ☀️🌤️Lucia lyser med sin frånvaro.

Strövtåg i de centrala delarna med julpynt och trevliga små gränder.


Lunch blir det längs strandpromenaden. Som alltid tar de spanska familjerna med sina nära och kära på lördags upplevelser i fint väder.

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.